Hantverkets revansch!
- Staffan Ekengren
- 17 okt. 2024
- 2 min läsning
Stategi i all ära. Men kommunikationsyrket präglas idag allt mer av hantverkets revansch. Trots att det är rätt bistra tider i kommunikationsbranschen, med gott om duktigt folk som söker jobb, är det faktiskt inte alltid så lätt att hitta rätt kompetens. Det är min erfarenhet efter närmare 20 år som chef i olika kommunikationsorganisationer.
Det är inte särskilt svårt att hitta kandidater som säger sig vilja jobba strategiskt - det har länge betraktats som det finaste man kan göra. Däremot är det betydligt färre sökande som förstått hur relativt lite en kommunikationsavdelnings vardag handlar om strategi och hur mycket som faktiskt handlar om att producera, få jobbet gjort och behärska grundläggande redaktionella arbetssätt.
Jag har ofta fått frågan hur man jobbar strategiskt med redaktionell metod. Mitt svar är alltid: Det är som att åka hiss, upp och ner, hela tiden.
Ena stunden lyfter du blicken, tittar på målen och vad som ska uppnås - i andra stunden sitter du med näsan i ett publiceringsverktyg. En dag hinner du tänka smarta långsiktiga tankar, den andra skriver du, filmar, publicerar.
Den klassiska kommunikationsstrategen tror jag har sett sina bästa dagar, åtminstone om man med den rollen menar någon som sitter och tänker ut saker som någon annan ska göra. Att producera saker och behärska det hantverket är långt mycket mer användbart på en kommunikationsavdelning modell 2024 än att bara vara strategisk i största allmänhet.
Att vara flyhänt, kunna skriva snabbt, få till en bra spridning i de sociala medie-kanalerna och snabbt kunna greppa en bra vinkel till ett innehåll är långt mycket mer värt än att fila på den perfekta kommunikationsplanen under flera veckors tid. Karriärkurvan förändras därför också: Producerande roller är inte längre ingångsjobb på vägen till den fina titeln som Strateg, de är i själva verket kommunikationsavdelningens pulsåder.
Så sakta men säkert har vi sett det komma i kommunikationsbranschen: Hantverkets revansch. Och då gäller det att som kommunikatör vara rustad för det.
Comments