Det oumbärliga värdet av nyhetsvärde
- Thomas Lundkvist

- 16 okt. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: 19 feb.
I motsats till vad man kanske kan tro så är kommunikation som når utanför den egna målgruppen mer effektiv än den som är smal och bara inriktad på själva målgruppen. Den här slutsatsen kan man dra av undersökningar som Sveriges Annonsörer genomfört under de senaste åren.
Alltså, när det allmänna nyhetsvärdet är högt ökar förtroendet och intresset för kommunikationen som sådan och dess avsändare. Det här sätter fingret på åtminstone en avgörande frågeställning när vi vill skapa mer effekt av vår kommunikation:
Finns det ett allmänt nyhetsvärde i den och hur tydliggör vi det?
Som journalist är jag inte så sällan fascinerad av hur lite kommunikationsavdelningar jobbar med att skapa nyhetsvärde. Ibland är mitt intryck att nyheten faktiskt finns i materialet, den har bara inte lyfts fram. Ibland kan det vara så att nyheten inte ens finns där och då är frågan varför man ska göra det överhuvudtaget.

Nyhetsvärdering bygger på att man har en uppfattning om vad som kan tänkas intressera mottagaren. Ur det material vi vill sprida: Vad är det som kan tänkas få människor i och utanför målgruppen att reagera? Det här är basal journalistik. Om du inte har en känsla för vad som kan tänkas intressera dina läsare eller tittare, kanske du ska göra nåt annat. Det är ju det som är hela affärsidéen för ett medieföretag.
Vi på Komment tjatar ju om att skillnaderna mellan en redaktion och en kommunikationsavdelning i de här avseendena är ganska små. Om vår kommunikation inte väcker intresse är den ju bara pliktskyldig.
Och. Det finns alltså numera data på att ett material som har ett nyhetsvärde som går utanför den egna målgruppen, faktiskt stärker hela kedjan i det vi vill åstadkomma. Vi får fokus på våra frågor, vi blir omtalade i vidare kretsar. Varumärket syns mer och vår kommunikation har ett informationsvärde som bidrar till allmänbildningen.


Kommentarer